trainingbylisa

träning - mat - balans - hälsa

Never skip legday

Kategori: Allmänt

 
Ny dag och ny vecka! Måndagar brukar inte vara världens roligaste dag, men jag försöker att se det som en nystart hellre än ångest för att det är så länge till helgen. Dessutom är denna vecka extra kort tack vare Krisihimmelsfärd, så jag går bara i skolan måndag till onsdag!
På grund av ledig förmiddag och fullbokad eftermiddag blev det ett tidigt träningspass idag, och benen, rumpan och magen fick sig en ordentlig genomkörare. Underkropp är min absoluta favoritdel att träna, antagligen eftersom man får bli ordentligt trött! Tricep pushdown i all ära, men jag föredrar att använda stora muskelgrupper och lyfta riktigt tungt. 
Överlag är marklyft min favoritövning, men när det gäller ben är knäböj ganska oslagbart. En övning som ger grym kontakt med rumpan och låren, framför allt framsidan, är bulgariska utfall! Utfall är en riktigt bra övning, och går att variera på många olika sätt. Det som gör utfallen "bulgariska" är att man har bakre benet upp på någonting, t.ex. en bänk. Det isolerar verkligen rumpan och framsida lår! 
 
Bulgariskt utfall i smithen. Bilden är ganska mörk eftersom jag tränar på det coolaste gymmet någonsin som ser ut som en nattklubb ungefär!
 
Dagens ben - och magpass:

Knäböj 8x4
Raka marklyft 10x3
Bulgariska utfall 8x4
Vadpress 15x3 superset med plankan med fötterna i TRX-band i 60 sekunder x3
Hip abduction i kabel 8x2 + 12x2
Leg extension 10x3 + 1 dropset superset med leg curl 10x3 + 1 dropset
Benlyft med pilatesboll mellan fötterna på bänk 15x3
Russian Twist med viktskiva 30x3 superset med situp med viktskiva 12x3, båda i lutande bänk
 
Hoppas ni får en fin måndag! Själv har jag muntligt idrottsprov i eftermiddag, för att sedan vaccineras mot livmoderhalscancer.. Inte toppen för mig som avskyr sprutor! Så önska mig lycka till.
 
 
Kommentera inlägget här: