trainingbylisa

träning - mat - balans - hälsa

Balplacering och tankar kring alkohol

Kategori: Allmänt, alkohol, hälsa, ifrågasätter, normer

God morgon, hoppas ni mår bra!
Jag är ganska trött efter gårdagens jobb med att få ihop alla bordsplaceringar till studentbalen, som tog ungefär sju timmar i sträck.. Förhoppningsvis blir de flesta nöjda med sina placeringar i alla fall.
Det som gjorde mig lite ledsen igår var all skit de andra medlemmarna i studentkommittén pratade om de elever som valt det alkoholfria paketet till balen. Det är en sådan enormt stark norm att dricka alkohol att man anses vara annorlunda, till och med konstig om man inte dricker, vilket jag tycker är väldigt tråkigt. 
Ibland känns det som att alkoholen för många är det centrala i studenten och alla firanden runt omkring, istället för att njuta av den sista studen med klassen och att vi äntligen är klara med skolan. Jag själv har valt det alkoholfria paketet till balen, bland annat för att jag gillar varken öl, cider eller vin, och för att jag tycker att det blir lite onödigt mycket alkohol med tanke på att mösspåtagningen, balen och studenten infaller tre helger i rad. 
Överlag så dricker jag faktiskt väldigt sällan, dels för att jag inte tycker det är gott med alkohol, men också för att jag vet att jag inte mår bra av det. Eftersom jag fortfarande kämpar med min ångest är det extra viktigt att jag tar hand om mig själv, och jag vet av erfarenhet att jag lätt tappar kontrollen när jag druckit. 
Jag dömmer verkligen ingen som dricker eller ser ner på dessa människor, men samtidigt så vill jag betona att det faktiskt inte finns något bra i att dricka alkohol, framför allt när man dricker det varje helg. 
 
Det jag vill få fram är att jag tycker det är så tråkigt att drickandet är en sådan stark norm, och jag önskar att man kunde välja vatten utan dömmande blickar eller kommentarer. 
 
Hur känner ni för alkohol? Har ni märkt av alkohol-normen?
 
Ett par timmar in i planeringen... Jag lyckades inte få bilden på sätt håll, hur gör man haha?
 
Morgonbild från igår!
 
 
 
Kommentera inlägget här: